CLASES DE ARQUITECTURA Y URBANIZACIÓN
ADOLF MEYER |
La Casa Sommerfeld fue el primer gran proyecto en común de la Bauhaus y el ejemplo más hermoso de crear una obra de arte unitaria. La decoración exterior e interior esta inseparablemente unida al edificio que evidencia, al lado de las formas expresionistas, la influencia de las casas de la pradera que construía el arquitecto americano Frank Lloyd Wright.
EL CONFLICTO GROPIUS − ITTEN
La ejecución del primer proyecto de envergadura de la Bauhaus provocó el enfrentamiento entre Gropius e Itten. Itten no era partidario de buscar el contacto con la industria y rechazaba los encargos por principio mientras que Gropius los veía como una parte importante que ayudaba al sostenimiento de la escuela y por ello no cejaba en el empeño de buscar posibles clientes.
Así en abril de 1923 Itten abandona la Bauhaus y se traslada a dar clases a un centro de la secta Mazdaznan en Herrliberg dejando expedito el camino para un nuevo concepto de educación en cuyo centro no se encuentra ya el individuo sino el logro de nuevos productos industriales.
La consecuencia de esta decisión fue el paulatino abandono de la artesanía y el cambio de rumbo de la filosofía expresionista de la Bauhaus en busca de su unión con la tecnología y la industria.
LA INFLUENCIA DE DE STIJL
El artista holandes Theo van Doesburg fue el impulsor definitivo del abandono de las posturas expresionistas en la Bauhaus.
Fundador del movimiento De Stijl junto con el pintor Piet Mondrian, siguió con interes el trabajo desarrollado en la Bauhaus y en abril de 1921 se estableció en Weimar esperando obtener una plaza como profesor y donde impartió un curso de De Stijl.
Él deseaba dar clases, pero Gropius sintió que Van Doesburg era demasiado dogmático al insistir en una geometría estricta y un estilo impersonal. Pensaba evitar enérgicamente la creación de un estilo Bauhaus o la imposición de un estilo a los estudiantes. Incluso como extranjero Van Doesburg causó un fuerte impacto en la Bauhaus por permitir que su casa se convirtiera en un lugar de reunión para estudiantes y profesores de la Bauhaus, así como por enseñar los principios De Stijl.
Las áreas del diseño de mobiliario y la tipografía fueron especialmente influenciadas por la corriente De Stijl. Los 3 alumnos de la Bauhaus pronto se entusiasmaron con la personalidad de Theo y su curso fue un éxito además de que su estancia en Weimar benefició, sin lugar a dudas, el proceso de desarrollo de la escuela.
T. VAN DOESBURG |
¿Qué fue lo que originó este cambio?. En primer lugar el papel de la artesanía en la empobrecida Alemania de posguerra y en segundo la idea de Gropius de que la escuela debía ser productiva para asegurar la independencia económica del Estado. Ni que decir tiene que este cambio de orientación fue de vital importancia en la historia de la Bauhaus. La escuela se propuso la creación de formas adecuadas a la industria y a la época algo que hasta el momento no despertaba mucho interés.
CLASSES OF ARCHITECTURE AND URBAN DEVELOPMENT
Although Gropius had strained during time in obtaining an architecture section in the different Bauhaus bureaucratic hobbles were opposed to its project, until in May, 1920 it could materialize, although not of systematical form, under the guidance of Adolf Meyer.
In 1923, owing to the first big exhibition of the Bauhaus, there were exhibited mock-ups of colonies and houses I shape but it was an order deprived of the contractor Adolf Sommerfeld who entrusted to Gropius the construction of a wooden house of teak the one that offered to this one the possibility of supporting economically the Bauhaus by means of the works hiring and of forming the first community workshop.
The House Sommerfeld was the first big project together of the Bauhaus and the most beautiful example of creating a unitary work of art. The exterior and interior decoration is joined inseparably to the building that it demonstrates, next to the forms expressionists, the influence of the houses of the prairie that the American architect Frank Lloyd Wright was constructing.
THE CONFLICT GROPIUS − ITTEN
The execution of the first important project of the Bauhaus provoked the clash between Gropius and Itten. Itten was not a supporter of looking for the contact with the industry and he was pushing the orders back for beginning while Gropius saw them like an important part that it was helping to the support of the school and for it he was not moving back in the determination to look possible clients.
This way in April, 1923 Itten leaves the Bauhaus and moves to teach to a center of the sect Mazdaznan in Herrliberg making the way speedy for a new education concept in whose center is not already found by the individual but the achievement of new industrial products. The consequence of this decision was the gradual abandonment of the craft and the change of course of the philosophy expressionist of the Bauhaus in search of its union with the technology and the industry.
THE INFLUENCE OF OF STIJL
The Dutch artist Theo van Doesburg was the definitive promoter of the abandonment of the positions expressionists in the Bauhaus. Founder of the movement Of Stijl together with the painter Piet Mondrian, continued with interest that the work developed in the Bauhaus and in April, 1921 was established in Weimar hoping to obtain a square as teacher and where it gave a course of Of Stijl.
He wanted to teach, but Gropius felt that They Go Doesburg was too dogmatic on having insisted on a strict geometry and an impersonal style. He was thinking to avoid energetically the creation of a style Bauhaus or the imposition of a style to the students. Enclosed like foreigner Van Doesburg it caused a strong impact in the Bauhaus for allowing its house to turn into a meeting place for students and teachers of the Bauhaus, as well as for teaching the beginning Of Stijl.
The areas of the design of furniture and the typography were influenced especially by the current Of Stijl. 3 pupils of the Bauhaus soon got enthusiastic with Theo's personality and its course was a success in addition to which its stay in Weimar benefited, undoubtedly, the process of development of the school.
Although Doesburg in the mail that he exchanged with the rectors of the Bauhaus was criticizing the absence of a "general beginning" in this epoch Gropius was already walking looking for a common denominator and the designs clearly constructivistas Of Stijl accelerated the turn of the Bauhaus towards a new style.
What was what caused this change?. First of all the role of the craft in the impoverished postwar period Germany and in second the idea of Gropius of to that the school had to be productive to assure the economic independence of the State. Not that to say has that this change of orientation was of vital importance in the history of the Bauhaus. The school proposed to itself the creation of forms adapted to the industry and to the epoch something that until now was not waking up a lot of interest.
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