Monday, 20 February 2017
Saturday, 18 February 2017
LA NATURALEZA HUMANA EN LAS CORRIENTES DE PENSAMIENTO...VII ----THE HUMAN NATURE IN THE CURRENTS OF THOUGHT... VII
Materialismo
ateo
En el ateísmo de Marx, en su postura frente a
la religión, queda patente la problemática materialista. Su sentido es profundo.
La eliminación de las religiones, y no sólo de las cristianas, es un
presupuesto necesario para crear un mundo en el ser humano sea dueño de sí
mismo. Sólo sustituyendo la fe en Dios por la fe en sí mismo permitirá al ser
humano mirarse y comprenderse sin trabas ni escrúpulos de género alguno. Porque
este tipo de religiones acaso sean las superestructuras más alienantes,
evitando que el ser humano adquiera conciencia de su miseria al consolarle con
la esperanza de otro mundo mejor, pero fuera de éste.
En pro de la
lucha de clases
La “teoría de la plusvalía” [el trabajador
recibe un salario, el mínimo suficiente para mantenerlo en condiciones de
producir (valor de cambio), muy por debajo del valor (valor de utilidad) que
alcanza en el mercado libre el producto de su trabajo. Esa diferencia (la
plusvalía) se la embolsa el capitalista) es la principal arma teórica de que se
sirve Marx para fundamentar la lucha de clases. Con ella denuncia la
explotación del trabajador a manos del capital, que puede ejercerla porque le
arrebató los medios de producción.
La explotación lleva consigo acumulación de
riquezas, pero, para Marx, justo esa acumulación lleva al surgimiento del
proletariado, fuerza antitética, reacción de signo contrario, que acabará
expropiando a los expropiadores. El materialismo dialéctico es el medio de que
se vale Marx para intensificar la lucha de clases (el proceso dialéctico) y
llevarla a su resolución (la sociedad comunista). “Se trata de no dejar a los
[trabajadores] un momento más en su engaño y resignación. A la opresión
existente hay que hacerla aún más opresiva, añadiéndole publicidad”. Así surge el proletariado con conciencia de
clase.
Sin embargo, esta consciencia de sí mismo y
de su oposición al capitalismo, no es el punto final del proletariado. Éste, al
advertir su propia mísera, estará en disposición de eliminar la alienación,
propia y ajena. El objetivo es que estas fuerzas contrapuestas, proletariado y
capital, lleguen cuanto antes a la síntesis, fase de superación de la antítesis,
pues ambas clases, capitalista y proletaria, representan la misma alienación
humana, con la diferencia de que el capitalista se siente a gusto en su
posición deshumanizada.
En suma, al crear el proletariado, el
capitalismo origina su propia antítesis que lo llevará a la autodestrucción,
pues en cuanto la miseria se hace consciente de su miseria física y moral, en
cuanto la deshumanización se hace consciente de la deshumanización, ya se está
en vías de liberarse de la miseria y la deshumanización.
El hombre nuevo
Marx habla del hombre nuevo. Un hombre
auténtico, total y perfecto. Un hombre liberado de su autoalienación. Ya no hay
medianías ni contrastes. La sociedad ya es “sin clases”. Sin embargo, nada se
nos dice del sentido y definición de este hombre nuevo.
Marx, como otros grandes revolucionarios,
omite ciertos detalles, y a este respecto apenas se nos dice que, a diferencia
de lo que sucede en el Estado capitalista, individuo y comunidad están
perfectamente integrados. El hombre, por fin libre, se realiza en la comunidad,
donde se encuentra plenamente a sí mismo.
Ahora bien, ¿cómo se realiza esta promesa?
Sólo caben especulaciones. Algunos dirán, empleando el ejemplo del comunismo
soviético, que semejante integración del individuo y la sociedad sin clases
produce escalofríos, pues el individuo parece que fue pulverizado por la
sociedad.
Ciertamente, este concepto teórico es
hegeliano, pero Hegel ni por asomo pensó en cómo lograrlo, aunque puede que el
método pueda deducirse de su sistema de pensamiento. Sin embargo, el socialismo
marxista hunde sus raíces también en el socialismo utópico de Henri de
Saint-Simon (1760-1825), Robert Owen (1771-1858) y Charles Fourier (1772-1837).
Podría decirse que el hegelianismo vino a revestir con conceptos teóricos las
ideas socialistas. De hecho, conceptos como la alienación del hombre y su
superación mediante la eliminación de la división del trabajo, se pueden
entender mejor a la luz de las teorías de Fourier sobre el perfeccionamiento de
la humanidad y la transformación del trabajo en disfrute.
Sin duda, las profundas consecuencias en la
historia del mundo que la obra de Marx ha tenido desde la segunda mitad del
siglo XIX la hacen merecedora de estudio y análisis y de su riqueza teórica
habla el hecho de las múltiples concepciones que tienen una matriz marxista:
anarquismo, comunismo, socialdemocracia, etc.
Atheistic materialism
In Marx's atheism, in its position opposite to the religion, the materialistic problems remains clear. Its sense is deep. The elimination of the religions, and not only of the Christians, is a necessary budget to create a world in the human being be a proprietor of himself. Only replacing the faith in God with the faith in himself it will allow to the human being to look and to be understood without hobbles or conscience of any genre. Because this type of religions perhaps there are the most alienating superstructures, preventing the human being from acquiring conscience of its misery on having consoled him with the hope of another better world, but out of this one.
To the advantage of the classes struggle
The “theory of the appreciation” [the worker receives a salary, the minimum sufficient to maintain it in conditions to produce (value of change), much underneath of the value (value of utility) that reaches on the free market the product of its work. This difference (the appreciation) the capitalist pockets it) it is the main theoretical weapon of which Marx makes use to base the classes struggle. With her it denounces the development of the worker to hands of the capital, who can exercise it because it snatched the production means.
The development takes with it wealths accumulation, but, for Marx, just person this accumulation leads to the emergence of the proletariat, antithetic force, reaction of the opposite sign, which will end up by expropriating the expropriators. The dialectical materialism is the way of that Marx costs himself to intensify the struggle of classes (the dialectical process) and to take it to its resolution (the communist society). “It is a question of without leaving to the [workpeople] one more moment in its trick and resignation. To the existing oppression it is necessary to make her even more oppressive, adding publicity to him”. This way the proletariat arises with class conscience.
Nevertheless, this conscience of himself and of its opposition to the capitalism, is not the endpoint of the proletariat. This one, after its own wretched one warns, will be in disposition to eliminate the alienation, proper and foreign. The target is that these opposite forces, proletariat and capital, both classes come as soon as possible to the synthesis, phase of overcoming of the antithesis, since, capitalist and proletarian, they represent the same human alienation, with the difference that the capitalist feels at ease in its dehumanized position.
In sum, on having created the proletariat, the capitalism already causes its own antithesis that will take it to the self-destruction, so as soon as the misery becomes conscious of its physical and moral misery, as soon as the dehumanization becomes conscious of the dehumanization, one is about to be liberating of the misery and the dehumanization.
The new man

Marx, like other big revolutionaries, omits certain details, and in this respect scarcely it is said to us that, in contrast to what it happens in the capitalist, individual State and community they are perfectly integrated. The man, finally frees, he is carried out in the community, where one finds entirely himself.
Now then: how is this promise realized? Only speculations fit. Some of them will say, using the example of the Soviet communism, that similar integration of the individual and the society without classes produces shakes, since the individual seems that it was pulverized by the society.
Certainly, this theoretical concept is Hegelian, but Hegel not for hint thought in how to achieve it, although it is possible that the method could be deduced of its thought system. Nevertheless, the Marxist socialism sinks its roots also in the Utopian socialism of Henri de Saint-Simon (1760-1825), Robert Owen (1771-1858) and Charles Fourier (1772-1837). It might be said that the hegelianismo came to cover with theoretical concepts the socialistic ideas. In fact, concepts as the alienation of the man and its overcoming by means of the elimination of the division of labor, can be understood better in view of the Fourier theories on the improving of the humanity and the transformation of the work with enjoyment.
Undoubtedly, the deep consequences in the history of the world that Marx's work has had from the second half of the XIXth century make her deserving of study and analysis and about its theoretical wealth he speaks the fact of the multiple conceptions that have a Marxist counterfoil: anarchism, communism, social democracy, etc.
Friday, 17 February 2017
Wednesday, 15 February 2017
Pequeña Reflexion de San Valentin..Little reflexion of Valentine´s Day
Hace poco tiempo, en una charla sobre el amor, las relaciones etc...me preguntaron porque amaba a mi mujer y me habia casado con ella...yo solo pude responder esto...
A little while ago, in a talk about love, relationships etc ... they asked me because I loved my wife and I had married her ... I could only answer this ...
"At a certain age, one isn´t impressed with large bodies but with great souls"
LA NATURALEZA HUMANA EN LAS CORRIENTES DE PENSAMIENTO...VI ----THE HUMAN NATURE IN THE CURRENTS OF THOUGHT... VI
Materialismo
y dialéctica. La concepción materialista de la Historia
Desde la perspectiva teórica el
marxismo ha efectuado una crítica filosófica radical tanto del idealismo como
del materialismo mecanicista, llevando a cabo una verdadera “superación dialéctica”
de ambos, con original reinterpretación teórica de la realidad, muy lejos del
eclecticismo.
Materialismo y dialéctica
Para estudiar la sociedad
y la historia Marx
se apoya en la “dialéctica” hegeliana, pero suprimiendo su carácter místico e
ideologicista.
-
Primero, porque no acepta la diferencia hegeliana entre
naturaleza y espíritu, dado que no cree en el espíritu.
-
Luego porque considera que la lucha de opuestos no es
un enfrentamiento de conceptos sino de clases sociales.
-
Partiendo de esta dialéctica materialista, el marxismo
considera que ser humano y naturaleza y están estrechamente unidos. Por tanto,
la realidad no es un proceso espiritual, sino puramente material y consiste en
el trabajo o acción productiva del hombre sobre la naturaleza. Para Marx, pues, la historia
deviene al margen de factores culturales o espirituales, y sólo es consecuencia
de la relación dialéctica entre fuerzas productivas y modos de producción.
Concepción
materialista de la historia. Materialismo histórico
Para Marx la historia no es “una colección de hechos muertos”, como lo es para los empiristas, ni “una acción imaginaria de sujetos imaginarios”, como lo es para el idealismo (La ideología alemana). Para Marx, en último término, la historia es la sucesión de los diferentes modos de producción. Es el “proceso real de producción”.
El ser
humano y sus condiciones de producción son protagonistas en la visión
materialista de Marx. Así pues, la materia que examina el materialismo histórico no está deshumanizada. La visión marxista
del mundo y la historia y, en general, de todo el pensamiento y obrar de los
seres humanos viene determinada por la
materia en su relación con el hombre o por el hombre en su relación con la
materia. En consecuencia, para el materialismo histórico marxista la
historia es un proceso en que hombre y materia se condicionan y ajustan. De
ahí, la necesidad imperiosa, constantemente proclamada por Marx, de un materialismo práctico.
Esto no debe confundirse con el pragmatismo o
el instrumentalismo, ni con el naturalismo, en el lenguaje de Feuerbach. Cuando
Marx habla de “naturaleza” no se refiere, al menos no principalmente, al mundo
de los cuerpos, al “rerum natura” de los filósofos clásicos, ni tampoco al
ámbito del campo o la selva en cuanto a objetos biofísicos, por naturaleza Marx
entiende “el conjunto de las condiciones sociales” (Estado y sociedad),
es decir, la sociedad industrial.
En este sentido no les falta razón a quienes,
en lugar de materialismo histórico, hablan de economismo histórico, porque más
que del materialismo ontológico, el marxismo es un empirismo aplicado a las
situaciones económicas y a sus repercusiones históricas [Hegel es un claro
antecedente, pero con notables influencias de la economía política de Adam
Smith (1723-1790) y de la economía de David Ricardo (1772-1823)].
A Marx no le preocupa en absoluto la
fisiología del entendimiento ni la teoría de las categorías. Su eje es el ser
humano, cuya vida mísera conoció en las grandes ciudades industriales de
Francia e Inglaterra. Esta es una de las principales razones del excesivo
simplismo con que a veces despacha mil años de historia (algunos de sus
análisis históricos sobre la sociedad primitiva, el feudalismo, la burguesía,
etc.) con un plumazo.
Materialism and dialectics
To study society and history Marx relies on Hegel's "dialectic", but suppresses his mystical and ideologicalist character.
- First, because he does not accept the Hegelian difference between nature and spirit, since he does not believe in the spirit.
- Then because he considers that the struggle of opposites is not a confrontation of concepts but of social classes.
- Starting from this materialistic dialectic, Marxism considers that to be human and nature and are closely united. Therefore, reality is not a spiritual process, but a purely material process and consists of the productive work or action of man over nature. For Marx, then, history is separated from cultural or spiritual factors, and is only a consequence of the dialectical relationship between productive forces and modes of production.
Materialist conception of history. Historical materialism
For Marx, history is not "a collection of dead facts," as it is for empiricists, nor "an imaginary action of imaginary subjects," as it is for idealism. For Marx, in the end, history is the succession of the different modes of production. It is the "real production process".
The human being and his conditions of production are protagonists in the materialist vision of Marx. Thus, matter that examines historical materialism is not dehumanized. The Marxist view of the world and history and, in general, of all human thought and action is determined by matter in its relation to man or man in his relation to matter. Consequently, for historical Marxist materialism history is a process in which man and matter are conditioned and adjusted. Hence, the imperative necessity, constantly proclaimed by Marx, of a practical materialism.
This should not be confused with pragmatism or instrumentalism, nor with naturalism, in the language of Feuerbach. When Marx speaks of "nature" he does not refer, at least not principally, to the world of bodies, to the "rerum natura" of the classical philosophers, nor to the field or the forest as biophysical objects, by nature Marx Understands "the set of social conditions" (State and society), that is, industrial society.
In this sense, it is not unreasonable for those who, instead of historical materialism, speak of historical economism, because rather than ontological materialism, Marxism is an empiricism applied to economic situations and their historical repercussions [Hegel is a clear antecedent, but With notable influences of the political economy of Adam Smith (1723-1790) and David Ricardo's economy (1772-1823).
Marx is not at all concerned with the physiology of understanding or the theory of categories. Its axis is the human being, whose miserable life he met in the great industrial cities of France and England. This is one of the main reasons for the excessive simplicity with which he sometimes delivers a thousand years of history (some of his historical analyzes of primitive society, feudalism, the bourgeoisie, etc.) with a stroke.
Materialism and dialectics. The materialist conception of history
From the theoretical perspective, Marxism has made a radical philosophical critique of both idealism and mechanistic materialism, carrying out a true "dialectical overcoming" of both, with original theoretical reinterpretation of reality, far from eclecticism.Materialism and dialectics
To study society and history Marx relies on Hegel's "dialectic", but suppresses his mystical and ideologicalist character.
- First, because he does not accept the Hegelian difference between nature and spirit, since he does not believe in the spirit.
- Then because he considers that the struggle of opposites is not a confrontation of concepts but of social classes.
- Starting from this materialistic dialectic, Marxism considers that to be human and nature and are closely united. Therefore, reality is not a spiritual process, but a purely material process and consists of the productive work or action of man over nature. For Marx, then, history is separated from cultural or spiritual factors, and is only a consequence of the dialectical relationship between productive forces and modes of production.
Materialist conception of history. Historical materialism
For Marx, history is not "a collection of dead facts," as it is for empiricists, nor "an imaginary action of imaginary subjects," as it is for idealism. For Marx, in the end, history is the succession of the different modes of production. It is the "real production process".
The human being and his conditions of production are protagonists in the materialist vision of Marx. Thus, matter that examines historical materialism is not dehumanized. The Marxist view of the world and history and, in general, of all human thought and action is determined by matter in its relation to man or man in his relation to matter. Consequently, for historical Marxist materialism history is a process in which man and matter are conditioned and adjusted. Hence, the imperative necessity, constantly proclaimed by Marx, of a practical materialism.
This should not be confused with pragmatism or instrumentalism, nor with naturalism, in the language of Feuerbach. When Marx speaks of "nature" he does not refer, at least not principally, to the world of bodies, to the "rerum natura" of the classical philosophers, nor to the field or the forest as biophysical objects, by nature Marx Understands "the set of social conditions" (State and society), that is, industrial society.
In this sense, it is not unreasonable for those who, instead of historical materialism, speak of historical economism, because rather than ontological materialism, Marxism is an empiricism applied to economic situations and their historical repercussions [Hegel is a clear antecedent, but With notable influences of the political economy of Adam Smith (1723-1790) and David Ricardo's economy (1772-1823).
Marx is not at all concerned with the physiology of understanding or the theory of categories. Its axis is the human being, whose miserable life he met in the great industrial cities of France and England. This is one of the main reasons for the excessive simplicity with which he sometimes delivers a thousand years of history (some of his historical analyzes of primitive society, feudalism, the bourgeoisie, etc.) with a stroke.
Wednesday, 1 February 2017
LA NATURALEZA HUMANA EN LAS CORRIENTES DE PENSAMIENTO...V ----THE HUMAN NATURE IN THE CURRENTS OF THOUGHT... V
En consecuencia, en el
marxismo la alienación es una situación que acaece “Cuando a las fuerzas
productivo-transformadoras (trabajadores) se les arrebata el producto de su
trabajo”.
Marx explica la alienación económica
mediante tres conceptos:
Ø
extrañamiento
Ø
cosificación
Ø
plusvalía
Extrañamiento:
Se da cuando el productor (trabajador) es incapaz de identificarse o reconocerse en el objeto producido. Para Marx esto es consustancial al sistema de producción capitalista, pues el trabajador, al pasar de sujeto a objeto, no ve el producto acabado o no lo ve como algo suyo. El producto es algo ajeno (extraño) al trabajador.
Se da cuando el productor (trabajador) es incapaz de identificarse o reconocerse en el objeto producido. Para Marx esto es consustancial al sistema de producción capitalista, pues el trabajador, al pasar de sujeto a objeto, no ve el producto acabado o no lo ve como algo suyo. El producto es algo ajeno (extraño) al trabajador.
Cosificación:
Con todo, para Marx la alienación más grave no se produce del productor respecto de lo producido, si no del productor respecto de sí mismo. En el sistema de producción capitalista el trabajo deja de ser un fin para convertirse en un medio de conseguir un salario, por lo que, durante la jornada laboral, el trabajador ya que no se pertenece a sí mismo sino a quien le paga.
El trabajador se ha cosificado, se ha hecho mercancía, ya no es ser humano (de hecho el poco tiempo en que no está “empleado” sólo es para satisfacer sus necesidades animales y si no está empleado es inútil).
Con todo, para Marx la alienación más grave no se produce del productor respecto de lo producido, si no del productor respecto de sí mismo. En el sistema de producción capitalista el trabajo deja de ser un fin para convertirse en un medio de conseguir un salario, por lo que, durante la jornada laboral, el trabajador ya que no se pertenece a sí mismo sino a quien le paga.
El trabajador se ha cosificado, se ha hecho mercancía, ya no es ser humano (de hecho el poco tiempo en que no está “empleado” sólo es para satisfacer sus necesidades animales y si no está empleado es inútil).
Plusvalía:
en Marx se trata de un concepto clave para entender la alienación: La plusvalía es la diferencia entre el valor de lo producido y el precio que se pagó a quien lo produjo.
en Marx se trata de un concepto clave para entender la alienación: La plusvalía es la diferencia entre el valor de lo producido y el precio que se pagó a quien lo produjo.
La alienación es un
término cuyo sentido en el marxismo es claramente negativo: indica
deshumanización y pérdida de libertad.
Como se ha dicho, la
alienación fundamental es económica. Para el marxismo esta alienación es de
índole tan estructural que promueve otras formas de alienación:
-
Alienación social: la infraestructura económica
de la sociedad capitalista la divide en clases: el capital y el proletariado.
Estas dos clases constituyen los dos opuestos dialécticos en el seno de la
sociedad, donde el capital es la tesis, el proletariado la antítesis y la
sociedad comunista sin clases sociales será la síntesis.

Aun existen
dos formas de alienación, de índole ideológica, que completan la situación:
-
Alienación religiosa: para Marx la religión es un constructo de
la ideología capitalista cuya única función es para “compensar” la injusticia
social de una sociedad opresiva con la promesa de un más allá feliz (“la
religión es el opio del pueblo”).
-
Alienación filosófica: es una forma de
alienación singularmente perversa, y por dos razones: porque sólo interpreta la
realidad y porque la interpreta falsamente.
Consequently, in the Marxism the alienation is a situation that happens “When from the forces productive - transformadoras (workpeople) one snatches the product of its work to them”.
Marx explains the economic alienation by means of three concepts:
wonder
reification
appreciation
Wonder:
It happens when the producer (worker) is unable to identify or to be recognized in the produced object. For Marx this is innate to the system of capitalist production, since the worker, on having gone on from subject to object, it does not see the finished or not product sees it as slightly his. The product is a slightly foreign (stranger) to the worker.
It happens when the producer (worker) is unable to identify or to be recognized in the produced object. For Marx this is innate to the system of capitalist production, since the worker, on having gone on from subject to object, it does not see the finished or not product sees it as slightly his. The product is a slightly foreign (stranger) to the worker.
Reification:
In spite of everything, for Marx the most serious alienation does not take place of the producer with regard to the produced, if not of the producer with regard to himself. In the system of capitalist production the work stops being an end to turn into a way of obtaining a salary, for what, during the working day, the worker since it does not belong to itself but away from whom he pays. The worker there is cosificado, it has done goods to itself, he is already not a human being (in fact a little time in which it is not "used" only it is to satisfy its animal needs and if it is not used it is useless).
In spite of everything, for Marx the most serious alienation does not take place of the producer with regard to the produced, if not of the producer with regard to himself. In the system of capitalist production the work stops being an end to turn into a way of obtaining a salary, for what, during the working day, the worker since it does not belong to itself but away from whom he pays. The worker there is cosificado, it has done goods to itself, he is already not a human being (in fact a little time in which it is not "used" only it is to satisfy its animal needs and if it is not used it is useless).
Appreciation:
In Marx it is a question of a concept key to understand the alienation: The appreciation is the difference between the value of the produced and the price that was paid to the one who produced it.
In Marx it is a question of a concept key to understand the alienation: The appreciation is the difference between the value of the produced and the price that was paid to the one who produced it.
The alienation is a term which sense in the Marxism is clearly negative: it indicates dehumanization and loss of freedom.
Since it has been said, the fundamental alienation is economic. For the Marxism this alienation is of nature so structural that he promotes other forms of alienation:
- Social alienation: the economic infrastructure of the capitalist society divides it in classes: the capital and the proletariat. These two classes constitute the dialectical opposite two in the bosom of the society, where the capital is the thesis, the proletariat the antithesis and the communist society without social classes will be the synthesis.
- Political alienation: the economic alienation provokes the break between civil society and the State. This one is used by the capital when most of the civil society constitute it the proletariat.
There even exist two forms of alienation, of ideological nature, which complete the situation:
- Religious alienation: for Marx the religion is a construct of the capitalist ideology which only function is to "compensate" the social injustice of an oppressive society with the promise of one further away happily (“the religion is the opium of the people”).
- Philosophical alienation: it is a form of alienation singularly perverse, and for two reasons: because only he interprets the reality and because he interprets it falsely.
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