Thursday, 16 January 2014

JANOS TORNYAI....HUNGRIA


Pintor húngaro. Tornyai, el hijo de peones  de día estudió en la Escuela del Arte Decorativo en 1886-88, entonces un alumno del invitado de Bertalan Székely, Károly Lotz y János Gregus en 1888-89. Estudió en la Academia de Julian en París, a partir de 1894 donde estuvo bajo la influencia del arte de Munkácsy. Visitó Alemania e Italia en 1897, luego volvió a Hódmezõvásárhely.


Tenía apenas bastante para guardar el cuerpo y alma juntos, tenía un estudio a partir de 1903 sólo. Comenzó a coleccionar productos populares juntos con Gyula Rudnay y Béla Endre y fundaron una escuela en Hódmezõvásárhely para salvar la cerámica popular. Vivió en Mártély a partir de los años 1910 en adelante donde pintó una serie de paisajes en la Gran Llanura. Se trasladó a Budapest en 1919. Trabajó en Szentendre durante unos meses en 1933-34.

Gastó sus años pasados en Hódmezõvásárhely, pero apenas pintó algo. Primero fue seguidor de Munkácsy al retratar las vidas de los campesinos, entonces pintó paisajes con colores delicados. En su último período de Szentendre, los colores se hicieron más ligeros y se involucró en la pintura de aire libre.






Hungarian painter. Tornyai, the son of day labourers, studied at the School of Decorative Art in 1886-88, then a guest pupil of Bertalan Székely, Károly Lotz and János Gregus in 1888-89. He studied at the Julian Academy in Paris from 1894 where he was influenced by Munkácsy's art. He visited Germany and Italy in 1897, then returned to Hódmezõvásárhely.

He had hardly enough to keep body and soul together, and had a studio from 1903 only. He started to collect folklore products together with Gyula Rudnay and Béla Endre and they founded a school in Hódmezõvásárhely to save folk pottery. He lived in Mártély from the 1910s onwards where he painted a series of landscapes on the Great Plain. He moved to Budapest in 1919. He worked in Szentendre for a few months in 1933-34.

He spent his last years in Hódmezõvásárhely, but he painted hardly anything. First he was Munkácsy's follower in portraying peasants' lives, then he painted landscapes with delicate colours. In his late Szentendre period, colours became lighter and he was engaged in plein air painting. 

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