Tuesday, 14 August 2012

Los criterios de la conducta ....The criteria of the human conduct


A lo largo de su vida el hombre puede utilizar una enorme variedad de criterios orientadores para elegir su propia conducta, aunque muchos de ellos no tengan que ver con la ética y la moral.  Pueden distinguirse seis niveles o tipos de criterio:

1.       El placer y los instintos.
2.       Las normas inconsistentes y el Super Yo.
3.       La presión social.
4.       Las normas morales y civiles.
5.       Los valores apreciados  por sí mismo.
6.       El Yo Profundo.

1.       El Criterio basado en el placer y los instintos. Con este criterio el hombre, desde niño, busca lo agradable y evita lo desagradable, o sea, buscar placer y evitar dolor.  Este nivel de placer instintivo, es el normal entre niños y adultos que no han recibido una educación que les haya mostrado una apertura hacia otros valores superiores.  

Pero tampoco hay que desechar por completo este criterio cuando se trata de escoger una diversión, pasatiempo o un tema de conversación, ya que este nivel es un auténtico criterio que sirve como orientación en muchos casos de forma legítima.  El problema o el error por así decirlo es cuando se va a los dos extremos, es decir, 1) el uso exclusivo de este nivel en cualquier situación de la vida, o 2) la eliminación absoluta de este criterio, como si el placer fuera algo malo.  Por el contrario, el placer es un valor sin duda alguna ya que busca la satisfacción de las necesidades vitales del ser humano.

2.       El Criterio basado en el Super Yo. Este criterio se reconoce con facilidad ya que el sujeto se deja orientar rígidamente por ciertas normas o valores que las autoridades le han inducido desde la infancia.  Y como son desde la infancia esas normas y valores ya forman parte del inconsciente del sujeto y por esa razón tienen un carácter autoritario, rígido, exagerado.  De hecho este tipo de criterio impide al sujeto de hacer excepciones cuando se encuentra en una situación dudosa.  La orientación que este experimenta ya es mecánica y ni el mismo puede saber el porqué  tener que actuar por necesidad en determinado sentido o dirección. Existe un gran conflicto entre el primer nivel y el segundo.

3.       El Criterio basado en la presión social. Este reside en la absorción de todas las normas y valores que el medio ambiente o sociedad influyen en el individuo en forma de “presión social”.  La guía de conducta dentro de una sociedad es pues la moda y la propaganda.  La presión social es la principal fuente que orienta y empuja la conducta de las personas cultas. 

En muchas ocasiones esa conducta no tiene nada de objetable, pero en muchas ocasiones la gente se pregunta se un individuo que actuó con cierta conducta, lo hico por responsabilidad o por simple inercia, y si pudo haber actuado de manera diferente.  Normalmente si confundimos la “obligación” como la “presión social”, pero la verdadera obligación es la que da origen a méritos de carácter ético, o sea, no es la obligación que proviene del exterior, si no la que tiene que venir de nuestro interior, la que uno se impone, de una autónoma y en función de los valores que hemos asimilado. 

Es por esto que este criterio es muy generalizado y de escaso valor ético, sin embargo es superior a los otros criterios debido a que se trata de una orientación consciente (aun que no siempre en su totalidad).  Por ejemplo: una persona usa un determinado tipo de ropa porque es lo que ve, está de moda o lo que oye en la propagando; en cambio, no está consciente del origen de las normas y valores inculcados en su infancia por los cuales puede llegar a ser muy puntual, muy aseado o muy ahorrativo.

Los tres niveles o criterios mencionados anteriormente son los que se podrían llamar básicos o de uso generalizado.  Los que se explicarán a continuación son de orden superior y mucho más valiosos para la Ética.

4.       El Criterio Legal. Este consiste en orientar y dirigir la conducta por medio de normas y leyes establecidos por terceros en algún código.  En cierto aspecto este tipo de criterio resulta ser muy cómodo, pues uno puede consultar la ley y decide conforme a ella sin mayor discusión.  En atención a dicha ley o conjunto de normas el individuo está dispuesto a contravenir lo que dicen a sus instintos, su inconsciencia (Super Yo) y la presión social.  Se puede decir que al hacer esto se tiene cierta garantía del valor de su conducta, sin embargo, el apego y la fidelidad a la ley no constituyen la esencia del valor moral. Con esto podemos decir que pueden llegar a existir verdaderas diferencias entre un código civil y un código moral, los cuales podrían quedar en una verdadera contraposición. Por ejemplo puede existir una ley que permita el aborto, pero sin embargo, el individuo en su código moral no lo permite, y podría regirse por ese criterio.  

O también una persona condenada a varios años en prisión conforme a las leyes de su país, pero es inocente desde el punto de vista de su propia conciencia moral.  Con esto entendemos que existe una enorme variedad de criterios de orden legal que pueden llegar a originar una verdadera confusión en la mentalidad de una persona.  Pero el hecho de que existan códigos escritos ofrecen la posibilidad de la amplia difusión de la ley con el mínimo de distorsión, puede plantearse de manera universal y por tanto enseñarse y difundirse de generación en generación. No hay que tampoco apegarnos tanto a este criterio, ya que al apegarnos a este criterio en realidad nos estamos apegando en exceso a la letra y no al propio espíritu de la ley, es aquí donde surge el legalismo, que podría ser considerado como la falla principal de esta ley. 

Encontramos entonces defectos en los niveles anteriores (Super Yo y Legal) , los cuales son su rigidez y su falta de adecuación a los casos singulares, cuyas características particulares no pueden ser tomadas en cuenta por disposiciones de orden general.  Pero no todo es malo, lo fuerte del nivel Legal es la apertura y su capacidad de difusión de la ley.

5.       El Criterio Axiológico.  Este criterio se basa en los valores internamente percibido y apreciados como tales, este criterio coincide con lo que se llama “actuar por propio convencimiento”.  Con este criterio una persona puede descubrir algunos valores y los aprecia como tales, en función de esos valores puede juzgar su situación y orientar su conducta, aún cuando tenga que ir en contra de las leyes, la presión social y sus costumbres o instintos.  

Una propiedad notable de este criterio es la capacidad de eliminar aquellos conflictos que puedan surgir en los niveles previos y actuar con serenidad y responsabilidad, pues su conciencia ya no está dividida, sino que elige y actúa conforme a lo que el percibe como valioso. Por este motivo, su conducta adquiere un valor ético.  El criterio axiológico es el más adecuado para la Ética, ya que los cuatro niveles anteriores pueden diferir con respecto a lo que la persona considera valioso en su fuero interior.  

Sin embargo el criterio axiológico muestra algunos defectos. El primero es la limitación de los valores sustentados, una persona normalmente descubre los valores que se practican en su ambiente, pero nada más, se tiene que hacer uso del Yo Profundo (nivel 6) para ser capaz de vislumbrar un amplio horizonte de valores.  El segundo defecto es su individualismo, este criterio trata de una Ética individual y para que pueda ser colectiva se tiene que hacer uso nuevamente del Yo profundo.

6.       El Criterio basado en el Yo Profundo. Este criterio se caracteriza por que el sujeto se guía en sus decisiones a partir de la percepción axiológica que se obtiene durante la captación de su Yo Profundo.  El Yo profundo es el núcleo del ser humano, es la persona, el plano del ser, difiere a lo del plano del tener, que son las cualidades de la personalidad entre las cuales se encuentran el estatus, los conocimientos, el inconsciente, el grado de inteligencia y belleza, etc.  El Yo profundo es lo verdaderamente distingue a cada individuo, ya que no reside en lo que se cree ser y valer.  La importancia del Yo profundo destaca por varias razones:

·         Cuando una persona enfoca su Yo Profundo con los otros niveles de criterios el horizonte axiológico o repertorio de valores se amplía, por lo tanto, el individuo puede actuar en función de otros valores más profundos, elevados y comunitarios.
·         La captación del Yo Profundo crea un mayor sentido de responsabilidad al tener una conciencia más clara de su Yo como sujeto y autor de su conducta.
·         También, esta captación permite el descubrimiento de los valores propiamente humanos, comunitarios y con validez universal.

Con el uso del Yo Profundo, el valor moral de una persona puede quedar incrementado. Desde le punto de vista práctico es importante tomar la actitud adecuada para poder captar al Yo Profundo y, con ello, al conjunto de valores que allí están implicados.

Es importante destacar que debe existir una relación entre los seis criterios de conducta en la evolución de a cada individuo ya que no es extraño que un bebé se instale en el criterio de los instintos y un niño de siete años elija conforme al criterio del Super Yo, o que un adolescente se oriente principalmente por el criterio de la presión social y sólo en función de cierta educación es posible saltar a los tres niveles superiores: la Ley, el Valor y el Yo profundo.  Esto no quiere decir que un adulto tenga que seguir un criterio determinado, lo aconsejable es que dejen las decisiones importantes a los niveles superiores y las mayorías de sus orientaciones cotidianas las dejen a cargo de los niveles inferiores.  

Es por esto que no debemos quedarnos fijos en un solo nivel, y es recomendable usar la reflexión para revisar los hechos personales pasados y los criterios utilizados, para así poder realizar una adecuación a nuestra conducta y que amerite un nivel superior.  La mejor manera de alcanzar estos niveles superiores es la meditación mediante la cual podemos captar y asimilar los valore superiores y los comunitarios que influyen en la vida humana.


Along its life the man can use an enormous criteria variety orientadores to choose its own conduct, although many of them have not to do with the ethics and the morality. Six levels or types of criterion can differ:

1. The pleasure and the instincts.
2. The weak norms and the Super one I.
3. The social pressure.
4. The moral and civil norms.
5. The values appreciated by himself.
6. Deep I.

1. The Criterion based on the pleasure and the instincts. With this criterion the man, from child, looks for the agreeable thing and avoids the unpleasant thing, or, to think about how to please and avoid pain. This level of instinctive pleasure, it is the normal one between children and adults who have not received an education that has showed them an opening towards other top values. 

But it is not also necessary to reject completely this criterion when it is a question of choosing a diversion, pastime or a conversation topic, since this level is an authentic criterion that serves like orientation in many cases as legitimate form. The problem or the error for this way saying it is when 1 goes away to two ends, that is to say) the exclusive use of this level in any situation of the life, or 2) the absolute elimination of this criterion, as if the pleasure was something badly. On the contrary, the pleasure is a value undoubtedly since he looks for the satisfaction of the vital needs of the human being.

2. The Criterion based on the Super one I. This criterion recognizes after itself with facility since the subject allows to be faced rigidly by certain norms or values that the authorities have induced him from the infancy. And since these norms are from the infancy and values already are part of the unconscious one of the subject and for that reason they have an authoritarian, rigid, exaggerated character. In fact this type of criterion prevents to the subject of doing exceptions when it is in a doubtful situation. The orientation that this one already experiences is mechanical and not even the same one can know the reason to have to act out of necessity in certain sense or direction. A big conflict exists between the first level and the second one.

3. The Criterion based on the social pressure. East resides in the absorption of all the norms and values that the environment or society influence in the individual in the shape of “social pressure”. The conduct guide inside a society is so the fashion and the propaganda. The social pressure is the main source that faces and pushes the conduct of the educated persons. Frequently this conduct does not have anything objectionable, but frequently the people wonder one individual who acted with certain conduct, the hico for responsibility or for simple inertia, and if it could have acted in a different way. 

Normally if we confuse the "obligation" as the “social pressure”, but the real obligation is the one that gives birth to merits of ethical character, or, it is not the obligation that comes from the exterior, if the one that has to come from our interior, which one imposes on himself, of the autonomous one and according to the values that we have assimilated. That's why this criterion is very widespread and of scarce ethical value, nevertheless it is superior to other criteria because it is a question of a conscious orientation (even that not always in its entirety). For example: a person uses a certain type of clothes because it is what it sees, is fashionable or what it hears in her spreading; on the other hand, it is not conscious of the origin of the norms and values inculcated into its infancy for which it can become very punctual, very clean or very thrifty.

Three levels or criteria mentioned previously are those who might call basic or of widespread use. Those who will explain to themselves next sound of top and great order more valuable for the Ethics.

4. The Legal Criterion. East consists of facing and directing the conduct by means of norms and laws established for third in some code. In certain aspect this type of criterion turns out to be very comfortable, since one can consult the law and decides in accordance with her without major discussion. Bearing in mind the above mentioned law or set of norms the individual is ready to violate what they say to its instincts, its unconsciousness (Super I) and the social pressure. 

It is possible to be said that, on having done this, the fidelity and the loyalty has certain guarantee of the value of its conduct, nevertheless, to the law they do not constitute the extract of the moral value. With this we can say that there can go so far as to exist real differences between a civil code and a moral code, which might stay in a real contrast. For example there can exist a law that allows the abortion, but nevertheless, the individual in its moral code does not allow it, and it might be ruled by this criterion. 

Or also a person condemned to several years in prison in accordance with the laws of its country, but it is innocent from the point of view of its own moral conscience. With this we understand that there exists an enormous variety of criteria of legal order that can go so far as to cause a real confusion in the mentality of a person. But the fact that they exist written codes offer the possibility of the wide diffusion of the law with the distortion minimum, it can appear in a universal way and therefore be taught and spread from generation to generation. There is not that to become attached so much to this criterion, since, on having become attached to this criterion in fact, we are becoming attached in excess to the letter and not to the proper spirit of the law, it is here where there arises the legalismo, which might be considered to be the main flaw of this law not also. 

We find defects of that time in the previous levels (Super I and Legal), which are its rigidity and its absence of adequacy to the singular cases, which particular characteristics cannot be taken into consideration by dispositions of general order. But not everything is bad, the strong of the Legal level there is the opening and its capacity of diffusion of the law.

5. The Criterion Axiológico. This criterion is based on the values internally perceived and appreciated as such, this criterion coincides with what calls itself “to act for proper conviction”. With this criterion a person can discover some values and appreciates them as such, according to these values it can judge its situation and face its conduct, even if it has to go against the laws, the social pressure and its customs or instincts. A notable property of this criterion is the aptitude to eliminate those conflicts that could arise in the previous levels and act with serenity and responsibility, since its conscience is not already divided, but it chooses and acts in accordance with what the percibe like valuable. 

For this motive, its conduct acquires an ethical value. The criterion axiológico is most adapted for the Ethics, since the four previous levels can differ with regard to what the person considers valuably in its interior jurisdiction. Nevertheless the criterion axiológico shows some defects. The first one is the limitation of the sustained values, a person normally discovers the values that are practised in its ambience, but nothing more, it is necessary to make use of Deep I (level 6) to be capable of glimpsing a wide values horizon. The second defect is its individualism, this criterion treats about individual Ethics and so that it could be collective it is necessary to make use again of deep Me.

6. The Criterion based on Deep Me. This criterion is characterized why the subject guides in its decisions from the perception axiológica that is obtained during the reception of its Deep Me. Deep I it is the nucleus of the human being, she is the person, the plane of the being, he differs to it from the plane of having, that are the qualities of the personality between which there are the status, the knowledge, the unconscious one, the grade of intelligence and beauty, etc. deep I it is truly it distinguishes every individual, since it does not reside in what one is thinking about being and costing. The importance of deep Me stands out for several reasons:

· When a person its Deep I focuses at other criteria levels the axiológico horizon or values repertoire is extended, therefore, the individual can act according to other deeper, high and community values.

· The reception of Deep Me believe a major responsibility sense on having had a clearer conscience of its Me like subject and author of its conduct.

· Also, this reception allows the discovery of the properly human, community values and with universal validity.
With the use of Deep I, the moral value of a person can remain increased. From him practical point of view is important to take the attitude adapted to be able to receive to Deep Me and, with it, to the set of values that there are implied.

It is important to emphasize that a relation must exist between six conduct criteria in the evolution of to every individual since it is not strange that a baby settles in the criterion of the instincts and a seven-year-old child chooses in accordance with the criterion of the Super one I, or that an adolescent is faced principally by the criterion of the social pressure and only according to certain education it is possible to jump at three top levels: the Law, the Value and deep I. 

This does not mean that an adult has to continue a certain criterion, the advisable thing is that they leave the important decisions at the top levels and most of its daily orientations leave them in charge of the low levels. That's why we must not remain fixed in only one level, and it is advisable to use the reflection to check the past personal facts and the used criteria, this way to be able to realize an adequacy to our conduct and that he deserves a top level. The best way of reaching these top levels is the meditation by means of which we can receive and assimilate values Superiors and the community ones that influence the human life.

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